EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. De betekenis hiervan is: Door oogbewegingen minder gevoelig worden en de informatie opnieuw verwerken. Ruim 25 jaar geleden werd EMDR voor het eerst beschreven door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro. In de jaren hierna is het verder ontwikkeld, zodat het nu een effectieve therapeutische behandelwijze is om heftige gebeurtenissen/trauma’s te helpen verwerken.

EMDR is op vele gebeurtenissen toepasbaar, ik zal hieronder wat voorbeelden geven, maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden.

 

Verschillende angsten/fobieën

- Ptss (posttraumatische stressstoornis)

- Verkeersongeval

- Onzekerheid

- Claustrofobie

- Ziek zijn

- Scheiding

- Rouw om een dierbare/huisdier

- Oorlogsgeweld

- Inbraak/overval

- Brand

- Pesten

- Je ongewenst voelen

 

De gebeurtenis wordt teruggehaald met alle beelden en gevoelens die daarbij horen. Het effect van een EMDR behandeling is dat je pijnlijke/emotionele spanning zal gaan zakken op de gebeurtenis en dat het minder op de voorgrond leeft. Voordelen van EMDR zijn: dat het vaak binnen een paar sessies al verlichting geeft en dat er tijdens de sessie niet veel gesproken wordt. Voor zowel volwassenen als kinderen is EMDR toepasbaar.


Werkwijze traumaverwerking Coach Praktijk Inner Feelings

Ik werk met een alternatieve vorm van EMDR (traumaverwerking). In plaats van de oogbewegingen of piepjes uit een koptelefoon, maak ik tap series op de bovenbenen. Aan de hand van de intake passen we EMDR toe op een gekozen thema of een geïsoleerd beeld. Een afspraak duurt gemiddeld 1,5 tot 2 uur. Bij de sessie mag de cliënt kiezen om te zitten of te liggen. Ik werk met een protocol die ik stapsgewijs volg met de cliënt. De ogen worden gesloten en dan neem ik je mee naar de film van je leven, van geboorte tot en met nu. We gaan kijken wat op dit moment het naarste is om aan terug te denken. Met dit beeld gaan we dan aan de slag. Ook gaan we op zoek naar de negatieve- en positieve overtuiging. Dan begin ik met tappen op de bovenbenen, op deze manier worden beide hersenhelften aan het werk gezet om te helpen verwerken. Ik stel vragen bij de tap sessies, maar het is niet de bedoeling dat we tijdens dit proces in gesprek gaan. De vragen beantwoorden en jezelf uiten is prima. Het kan zijn dat het beeld moeilijk meer voor de geest te halen is. Dit is oké en er hoeft geen moeite voor gedaan te worden. Alle emoties, beelden, gedachten en gevoelens in het lijf… alles is oké, ook als er niks is, is het oké. Tussendoor meet ik de spanning.

 

Verder is het heel belangrijk te weten dat ook de alternatieve vorm van EMDR veel van het fysieke en psychische systeem vergt, je kunt het vergelijken met topsport voor de hersenen. Je lichaam gaat afvalstoffen loslaten, het is dan van belang om goed te drinken na een EMDR sessie. Na EMDR is het goed om lichaam en geest rust te geven, niet teveel praten of activiteit erna. Druk praten na EMDR kan hoofdpijn veroorzaken.

 

Met jonge kinderen ga ik samen aan de slag met het maken van een traumaverhaal. Hier betrek ik ook de ouders bij om een goed verhaal te krijgen. Dit verhaal komt in een boekje te staan, wat ook samen gemaakt wordt. Als het verhaal klaar is komt het tappen erbij.

 

Traumaverwerking